Bal oldali közlekedés: lehet, hogy mi csináljuk rosszul?
Anglia, Ciprus, Málta. Ezekben az európia országokban a bal oldali közlekedés jellemző, és lehet, hogy valójában mi vagyunk a furcsák a jobb oldali menetiránnyal. Pedig Magyarországon még 80 éve úgy utaztunk, mint az angolok.
Miért alakult ki bal oldali közlekedés?
A bal oldali közlekedés eredetéhez igen sok történet köthető, kialakulásáról legendák születtek. Az egyik leghihetőbb, hogy már a nagy útépítő rómaiak is bal oldalon mentek, bal oldalon tartották a kardjukat, így jobb kézzel azonnal elő tudták rántani, ha ellenséggel találkoztak. Márpedig abból akadt nekik bőven. A középkorban sem változott ez a szokás, a hintók és szekerek idejében. Bal oldalon haladva a hajtó jobb keze könnyeben tudott mozogni.
Ez már inkább tartozik a legenda kategóriájába, de állítólag Napóleon változtatta meg a menetirányt. Ő iktatta törvénybe, hogy ezentúl a jobb oldalon kell haladni. Néhány feljegyzés szerint a mániákusnak is mondható Anglia-fóbiája miatt döntött úgy, hogy minden, befolyása alatt lévő országban kötelező a változtatás. Eleinte csak a nemesek járhattak jobb oldalon, de később mindenkire érvényes lett a szabály. Bukása után azonban a legtöbb ország visszatért a bal oldali közlekedéshez, de sokan megmaradtak az új szokásnál, többen pedig fokozatosan visszatértek hozzá egy idő után. Oroszországban az I. világháború befejezésével már a jobb oldalon közlekedtek, de a 30-as évek derekára már a mi régiónban is mindenki így járt az utakon.
Balra el! Anglia, Ciprus és Málta
Érdekesség, hogy a világon először az USA-ban terjedt el a jobb oldali közlekedés. Mivel nem létezett bak, ezért a hajtónak a bal oldali lóra kellett ülnie, így azon az oldalon tartotta a hintót. Így azonban nem látta át rendesen az utat, ezért jobb oldalra ült, és a hintó is oda került. Ezt 1792-ben vezették be törvény által.
Hazánkban egy 1890-ben született törvény még a bal oldali közlekedésről rendelkezett: ha egy jármű szembe jönne, annak minden esetben balra kell kitérnie, előzni pedig jobbról kellett. Ez egészen 1941-ig így is maradt, ekkor tértünk át mi is az új rendszerre. Érdekesség, hogy a városoknak csak fokozatosan kellett áttérniük az új szabályra, Budapest az utolsók között vezette be a törvényt. A főszabály innentől úgy szólt, hogy jobbra kellett tartani, de balra lehetett csak előzni. Európában ma Nagy-Britannián kívül már csak Málta és Ciprus tartja a baloldali közlekedést érvényben. Svédországban is sokáig ragaszkodtak hozzá, de az 1960-as évek végén ők is beadták a derekukat.